وی با بیان اینکه کاهش نرخ تولد در سالهای اخیر باعث کم شدن جمعیت دانشآموزی در استان شده است، اضافه کرد: با این حال، میزان بازماندگی از تحصیل در گیلان نسبت به بسیاری از استانها کمتر است و این نتیجه تلاش همکاران ماست.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با تأکید بر اینکه مدارس از ابتدای مهرماه فعالیت خود را آغاز میکنند، اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص ناشی از جنگ ۱۲ روزه، امسال وظایف ما سنگینتر خواهد بود و باید سال تحصیلی را با انرژی و نشاط بیشتری آغاز کنیم.
به گفته دستیار، هماکنون حدود ۳۶۷ هزار دانشآموز در استان مشغول تحصیلاند که ۲۷۲ هزار نفر در مدارس دولتی و نزدیک به ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس غیردولتی درس میخوانند.
وی با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی، سیاست اصلی آموزش و پرورش استان را هدایت دانشآموزان به مدارس فنی و حرفهای عنوان کرد.
دستیار همچنین از برگزاری آیینهای ویژه آغاز سال تحصیلی خبر داد و گفت: جشن «جوانهها» برای دانشآموزان پایه هفتم روز یکشنبه در لنگرود، جشن «شکوفهها» برای کلاس اولیها روز دوشنبه در یکی از مدارس ناحیه یک رشت و مراسم بازگشایی رسمی مدارس نیز اول مهر در یکی از مدارس ناحیه دو رشت برگزار خواهد شد.
او اهتزاز همزمان پرچم جمهوری اسلامی ایران در مدارس و تعویض پرچمها را از برنامههای شاخص امسال دانست و افزود: ارسال کاروانهای ورزشی به مدارس، بهویژه مدارس دولتی، نیز در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان از کلنگزنی یک مدرسه ابتدایی در آستارا توسط انجمن اولیا و مربیان و همچنین آغاز ساخت دو مدرسه دیگر به دست استاندار گیلان خبر داد.
او دسترسی عادلانه به فضای آموزشی را بخشی از عدالت آموزشی دانست و گفت: استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه و نوسازی مدارس یکی از سیاستهای اصلی ماست.
دستیار با تأکید بر لزوم گسترش عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: فراهم کردن شرایط برابر برای بهرهمندی دانشآموزان از امکانات، اولویتی مهم به شمار میآید.
وی در ادامه با اشاره به اجرای دوره توانمندسازی «توانا» توضیح داد: تقریباً تمامی آموزگاران ابتدایی استان در این دوره شرکت میکنند و برای مقطع متوسطه نیز طرحهای مشابهی تدارک دیده شده است.
به گفته او، طرح «حامی» از دیگر برنامههای مهم آموزش و پرورش گیلان است که بر اساس آن دانشآموزان نیازمند در حوزه آموزشی مورد حمایت قرار میگیرند.
دستیار همچنین اجرای طرح «آموزش همسالان به همسالان» را از اقدامات مؤثر عنوان کرد و افزود: در این برنامه، دانشآموزان مستعد به همکلاسیهای خود کمک آموزشی ارائه میدهند.
وی ادامه داد: طرح «نماد» یا نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان در گیلان نیز به اجرا درآمده و طی آن، دانشآموزانی که به مشاوره روانشناختی و تربیتی نیاز داشتند شناسایی و به متخصصان ارجاع داده شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به هوشمندسازی مدارس گفت: بیش از ۶۵ درصد مدارس استان بر پایه پنج شاخص تعیینشده، هوشمندسازی شدهاند و نظارت بر مدارسی که کمتر مورد بازدید قرار گرفتهاند در برنامه قرار دارد.
او از تخصیص پنج میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی سرویسهای بهداشتی مدارس خبر داد و تأکید کرد: هدف این است که همه مدارس استان به سرویسهای استاندارد مجهز شوند.
وی در خصوص شهریه مدارس غیردولتی توضیح داد: شهریه این مدارس پس از ثبت اطلاعات در سامانه مشارکتها و سطحبندی وزارتخانه مشخص میشود و مدیران موظفند پوستر شهریه را در معرض دید خانوادهها قرار دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در پایان اظهار داشت: میان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوتی در اجرای برنامههای ملی وجود ندارد. هرچند نزدیکی به محل سکونت و تکشیفته بودن، خانوادهها را به انتخاب مدارس غیردولتی ترغیب میکند، اما با گسترش عدالت آموزشی تلاش داریم امکان دسترسی همه دانشآموزان به مدارس فراهم شود.