شهردار رضوانشهر:

از ۲۰ درصد توان نسل Z هم استفاده نمی‌کنیم | تجربه جدید در رضوانشهر؛ انتقال هویت شهری از طریق بازی «اَسپین»

شهردار رضوانشهر با تاکید بر اینکه ساختار مدیریت کشور باید ۵۰ درصد انرژی خود را صرف نسل‌های جدید کند از طراحی بازی بومی «اسپین» برای ارتباط فرهنگی با نسل جوان خبر داد.

به گزارش خبر تالشی؛ شهردار رضوانشهر با تأکید بر ضرورت کاهش فاصله میان نسل‌ها در ساختار مدیریتی کشور و خحمایت از جوانان گفت: «بسیاری از فرزندان ما امروز به‌گونه‌ای برای زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند که مهاجرت بخشی جدی از انتخاب آینده‌شان باشد، در حالی که ریشه و دارایی فرهنگی و عاطفی آن‌ها در همین سرزمین است.»

رضا رسولی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در ۳۰۰ سال گذشته فاصله بین نسل‌ها به‌طور مداوم کمتر شده و امروز میانگین فاصله نسلی در دنیا به حدود چهار سال رسیده است؛ موضوعی که سبب می‌شود حتی دو فرد با اختلاف سنی چندسال، عملاً در دو نسل متفاوت قرار گیرند.

وی افزود: «این سرعت تغییر، باعث می‌شود گاهی نتوانیم با نسل جدید هم‌افزایی کنیم و از توانایی‌های آن‌ها بهره ببریم. ما نهایتاً از ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت نسل Z استفاده می‌کنیم، در حالی که این نسل در حوزه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال و فضای مجازی توانمندی‌های منحصر به‌فرد دارند و میتوانند مسیر یک کسب‌وکار، یک شهر یا حتی یک اقتصاد را تغییر دهند.»

شهردار رضوانشهر ادامه داد: «کشورهایی که در مسیر توسعه موفق‌تر حرکت کرده‌اند، توانسته‌اند فاصله میان نسل‌ها را با دانش، آگاهی و برنامه‌ریزی کاهش دهند. اما در کشور ما یکی از آسیب‌های جدی، روند رو به رشد مهاجرت طی دهه‌های اخیر است؛ پدیده‌ای که متأسفانه هر روز در حال افزایش است.»

رسولی با انتقاد از بی‌توجهی به نیازهای نسل‌های جدید اظهار کرد: «معتقد هستم ساختار مدیریت کشور باید انرژی خود را به دو بخش تقسیم کند؛ ۵۰ درصد برای نسل‌های قدیمی‌تر و ۵۰ درصد فقط برای نسل‌های Z، آلفا و بتا. این نسل‌ها آینده کشورند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نسل Z وارد سنین بهره‌وری شده‌اند و بسیاری از آن‌ها بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال سن دارند.»

شهردار رضوانشهر با اشاره به تلاش این شهرداری برای ارتباط مؤثر با نسل جوان، به طراحی بازی بومی «اَسپین» اشاره کرد و گفت: «برای انتقال مفاهیم شهری و هویت رضوانشهر به زبان و ذائقه نسل جدید، یک بازی رومیزی طراحی و تولید شده است. جوانان امروز ساعات زیادی از وقت خود را با بازی‌های دیجیتال یا فیزیکی می‌گذرانند، بنابراین ما هم همین مسیر را انتخاب کردیم تا ارتباط فرهنگی ساده‌تر و جذاب‌تر برقرار شود.»

وی توضیح داد: «آیکون اصلی این بازی اسب کاسپین است؛ کهن‌ترین ژنوم اسب کاسپین در همین منطقه ثبت شده و نام بازی نیز از همین پیشینه گرفته شده است. صفحه بازی بازتابی از همنشینی دریا، جلگه، کوه و جنگل در رضوانشهر است و مسیر آن به چهارراه اصلی شهر می‌رسد که نماد هویت شهری ماست.»

به گفته رسولی، این بازی هم‌زمان جنبه سرگرمی و آموزشی دارد و ویژگی‌های طبیعی و فرهنگی رضوانشهر را به نسل جدید منتقل می‌کند.

او افزود: «مکانیزم بازی استراتژیک طراحی شده و مناسب خانواده، مدارس، کافه‌ها و جمع‌های دوستانه است. یعنی هم والدین و فرزندان می‌توانند با هم بازی کنند، هم محصلان و گروه‌های جوان. ما تلاش کردیم سرگرمی، هویت شهری و پیوند نسلی را در یک بسته واحد ترکیب کنیم.»

شهردار رضوانشهر تأکید کرد: «اگر با زبان نسل جدید ارتباط نگیریم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آینده این کشور را در همین سرزمین دنبال کنند. این ارتباط شدنی است؛ نه پیچیده و نه غیرممکن، فقط نیازمند شناخت، ادبیات مناسب و برنامه‌ریزی است.»

مرتبط

برچسب‌ها

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات