در امتداد چوکا

هر اقدام بدون کار کارشناسی در مورد چوکا، منطقه را به چالش خواهد کشید

دکتر منصور یوسفی جولندان، از فعالین با سابقه و شناسنامه دار حوزه سیاسی تالش در گفنگو با خبر تالشی ضمن دفاع از اصل خصوصی‌سازی نسبت به واگذاری چوکا بدون کار کارشناسی شده هشدار داد.

به گزارش خبر تالشی؛ طرح موضوع واگذاری کارخانه چوکا در شهرستان رضوانشهر توسط دکتر میدری، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم، رسانه‌ها و فعالین سیاسی-اقتصادی منطقه همراه شده است.

با نگاهی به سابقه واگذاری‌ کارخانجات به بخش خصوصی در سالیان گذشته که در بسیاری موارد منجر به تعطیلی واحد تولیدی شد، نگرانی‌هایی در بین اقشار مختلف جامعه تالشان ایجاد کرده است و خبر تالشی در راستای اجرای رسالت خبری خود، طی گفتگو با صاحب نظران مختلف تلاش می‌کند نسبت به این موضوع روشنگری نماید.


| بیشتر بدانید |

تاُیید پیش‌بینی خبر تالشی | کارخانه چوکا واگذار می شود

 


دکتر منصور یوسفی جولندان فعال سیاسی شناخته شده تالش که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیش از ۴۰ هزار راُی به عنوان نفر دوم انتخابات معرفی شد، در گفتگو با خبر تالشی ضمن یادآوری گذشته روشن کارخانه چوکا، یکی از عوامل اصلی سقوط بزرگترین بنگاه اقتصادی گیلان را «دخالت سیاسیون» در مدیریت آن عنوان کرد.

احداث چوکا، یک کار هدفمند و کارشناسی شده بود

دکتر یوسفی بیان داشت: چوکا سال‌ها قبل توسط پیمانکاران خارجی و با پیگیری نماینده وقت در حالی تاُسیس شد که مواد اولیه و چوب مورد نیاز آن از جنگل‌ها تامین می‌شد که نشان‌دهنده هدفمند بود این کار بوده و اقدامی باری به هر جهت و انتخاباتی نبوده است.

این فعال سیاسی افزود: در ادوار مختلف؛ شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شده بود از یک سو و از سویی دیگر یک سری سوُاستفاده‌ها از سمت بعضی از عزیزانی که در مسائل سیاسی دستی بر آتش داشتند باعث شد که سرنوشت این کارخانه به اما و اگرها کشیده شود.

دکتر یوسفی با اشاره به حمایت مالی گسترده کارخانه از تیم چوکا اظهار داشت: برای مثال، تیم فوتبال چوکا در سال ۱۳۷۸ در لیگ آزادگان زیر نظر کارخانه چوکا فعالیت می‌کرد، بودجه تصویب شده برای یک فصل ورزشی تیم ۴۲۰ میلیون تومان بود و تنها تیمی که بودجه مالی بیشتری نسبت به چوکا داشت تیم ذوب آهن اصفهان با مبلغ ۴۷۰ میلیون تومان بود که نشان می‌دهد کارخانه درآمدزایی داشت.

کارخانه چوکا، گوشت قربانی سیاسیون

دکتر منصور یوسفی در ادامه گفت: کارخانه چوکا در همان سال‌ها حقوق یک ماه حدود ۱۵۰۰ نفر پرسنل ثابت و مستقیم را به عنوان پاداش پرداخت می‌کرد و وضعیت بسیار خوبی داشت ما متاُسفانه عواملی که عنوان شد، دست به دست هم داد تا وضعیت چوکا به اینجایی برسد که گاه برق کارخانه قطع شد و گاه آب و گاه تعدیل نیرو صورت گرفت و هر کس چوکا را مانند گوشت قربانی به سمت خود کشید و تکه تکه‌اش کرد.

واگذاری چوکا بدون کار کارشناسی، منطقه را به چالش خواهد کشید

نفر دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تالش تاکید کرد: در مورد بحث واگذاری چوکا که وزیر محترم مطرح کردند، اگر تصمیمی در آن سطح برای چوکا گرفته می‌شود کاملا باید مبتنی بر یک نظر کارشناسانه باشد. از طرفی چون وزیر محترم دغدغه این کارخانه را دارند و می‌دانند بسیاری از خانواده‌ها از آن نان می‌برند و این کارخانه نمادی است که در کنار نظام اقتصادی ما به لحاظ سیاسی، فرهنگی و ورزشی هم دارای اهمیت است، مطمئن باشید تصمیمی که وزارتخانه بخواهد بگیرد معقولانه خواهد بود، تا تولید باشد، همین پرسنل باشد و شاید دو فردای دیگر نیروی جدید نیز جذب و خطوط تولید بازسازی شده و یکسری نیازمندیهایی که بخاطر تحریم تامین نشده از مسیر دیگری تامین شود.

منصور یوسفی جولندان افزود: اما نکته نظر نهایی من این است که اگر این اقدام بدون کار کارشناسی صورت بگیرد، کاملا کار عبث و بیهوده‌ای است که منطقه را به چالش خواهد کشید.

وظیفه رسانه‌ها، مقامات رسمی و فعالین سیاسی-اجتماعی در مورد چوکا

دکتر یوسفی در پایان با اشاره به نقش فزآینده رسانه‌ها در روشنگری و پیگیری مطالبات مردم گفت: این موضوع حقیقتاً دغدغه همه ما است و شما به عنوان رسانه می‌توانید نقش فزآینده‌ای در بحث شفافسازی موضوع داشته باشید، منتها ما برخی افراد در جایگاههای رسمی داریم که می‌توانند از حقوق مردم دفاع کنند، مانند نماینده محترم، آقای استاندار، فرمانداران منطقه، ائمه جمعه منطقه و فعالین سیاسی و اجتماعی و گروه‌های مردم‌نهاد که می‌توانند با صدور بیانیه‌هایی که فارغ از بحث‌های احساسی و بر اساس بر منطق، نسبت به موضوع واکنش نشان دهند.


| اخبار مرتبط |

چوکا، بزرگترین بنگاه اقتصادی گیلان در حال فروپاشی است

تاُیید پیش‌بینی خبر تالشی | کارخانه چوکا واگذار می شود

 


 

مرتبط

برچسب‌ها

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات