امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 17 September , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2853
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اختصاصی, اسلایدر بزرگ, بازرسی کل استان گیلان, بخشداری ماسال, پسماند, تولیدی, شاندرمن, گفتگو, ماسال, محیط زیست, منابع طبیعی, ویژه تاریخ انتشار : 11 سپتامبر 2024 - 22:37 | 33 بازدید
در گفتگو با رئیس کل بازرسی استان گیلان و بخشدار مرکزی ماسال مطرح شد؛

پسماند، تهدیدی که می‌تواند فرصت باشد

به گزارش خبر تالشی؛ مدیریت پسماند مدتها است به عنوان معضلی لاینحل گریبانگیر استان گیلان و به صورت خاص شهرستان ماسال شده است، مشکلی که بدون اراده قوی از سوی مسئولان شهرستان و استان و تنها با تکیه بر جلساتی که به اعتراف اعضای کارگروه پسماند شهرستان هر بار برگزار و بدون خروجی ملموس در […]

پسماند، تهدیدی که می‌تواند فرصت باشد

به گزارش خبر تالشی؛ مدیریت پسماند مدتها است به عنوان معضلی لاینحل گریبانگیر استان گیلان و به صورت خاص شهرستان ماسال شده است، مشکلی که بدون اراده قوی از سوی مسئولان شهرستان و استان و تنها با تکیه بر جلساتی که به اعتراف اعضای کارگروه پسماند شهرستان هر بار برگزار و بدون خروجی ملموس در رسانه‌ها منتشر می‌شود، حل نخواهد شد.

شهرستان ماسال با وسعت بیش از ۶۵۰ کیلومتر مربعی و دارا بودن بیش از ۷۰ هزار هکتار اراضی جنگلی سالها است درگیر تاْمین یک قطعه زمین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری برای ساماندهی پسماند است و ارگان‌هایی که طبق قانون مسئول و متولی امر مدیریت و ساماندهی پسماند هستند نتوانسته‌اند موافقت منابع طبیعی شهرستان و استان را برای همکاری و تحویل زمین مورد نظر جلب نمایند.

پایگاه خبری-تحلیلی خبر تالشی در راستای انجام رسالت رسانه‌ای خود در گفتگو با احمد آقایی رئیس کل بازرسی استان گیلان و اکبر کوهی بخشدار مرکزی ماسال به بررسی موضوع پسماند شهرستان ماسال و راه‌های خروج از بحران حاصل از آن پرداخته است.

تفکیک از مبداْ، مهمترین و اولین راه مدیریت پسماند در ماسال

احمد آقایی در گفتگو با خبر تالشی با بیان اینکه پسماند معضل کل استان گیلان است اظهار داشت: در حال حاضر یک سراوان با این حال و روز داریم و اگر برنامه‌ای برای حل مشکل نداشته باشم در آینده چندین سراوان دیگر به آن اضافه خواهد شد.

رئیس کل بازرسی استان گیلان افزود: مهمترین راه مدیریت پسماند تفکیک زباله از مبداْ است که در صورت اجرای صحیح بخش زیادی از حجم زباله‌ها کاهش پیدا کرده و بخش اصلی مشکل پسماند خود به خود مرتفع خواهد شد.

آقایی با اشاره به همکاری مردم در امر تفکیک زباله از مبداْ گفت: مردم ما همیشه و هر جا نیاز به همکاری آنان  بوده، پای کار  بوده‌اند و شاهد هستیم که بسیاری از این عزیزان زباله‌های خانگی خود را تفکیک می‌کنند.

اخذ عوارض از مسافرین و صرف آن جهت مدیریت پسماند

رئیس کل بازرسی استان گیلان یکی از راه‌های مدیریت پسماند را اخذ عوارض از مسافرین در ورودی ییلاقات عنوان کرد و بیان داشت:

با اخد عوارض از مسافرینی که به قصد تفریح و تفرج از طبیعت ماسال و شاندرمن وارد شهرستان می‌شوند می‌توان بخشی از هزینه مدیریت پسماند و نگهداری مسیر را تاْمین کرد.

حضور رئیس کل بازرسی استان گیلان در ماسال و بررسی موانع رفع معضل پسماند

احمد آقایی لندفیل اصولی و با رعایت استانداردهای محیط زیستی را مرحله بعدی برای مدیریت پسماند دانسته و افزود: انشالله در اولین فرصت همراه مدیران کل مربوطه در ماسال حضور خواهیم داشت و در جلسه با مسئولان شهرستان تصمیمات اساسی برای رفع معضل پسماند از جمله تاْمین زمین برای لندفیل اصولی و به ویژه رعایت مدیریت شیرآبه حاصل و جلوگیری از نفوذ آن به سفره‌های زیرزمینی و تخریب محیط زیست گرفته خواهد شد.

جمع‌آوری مستمر زباله در بخش مرکزی ماسال

اکبر کوهی بخشدار مرکزی ماسال در گفتگو با خبر تالشی با بیان اینکه با وجود تمام موانع، جمع‌آوری زباله و پسماند روستاها به صورت مستمر در حال انجام است اظهار داشت: حل این مشکل نیازمند یک اراده قوی در شهرستان است و اگر این اراده در مدیران وجود نداشته باشد مطمئن باشید همچنان با معضل زباله مواجه خواهیم بود.

بخشدار مرکزی ماسال با اشاره به افزایش قریب به ۱۰ برابری تولید زباله در بخش مرکزی ماسال گفت: روز گذشته ( سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳) حدود ۸ تن زباله با هزینه‌ای نزدیک به ۲۰ میلیون تومان از ماسال به سراوان منتقل شده است، در حالی که بخشداری درآمد خاصی ندارد.

مشکلی به نام تهیه زمین برای مدیریت پسماند در شهرستان ماسال

کوهی بیان داشت: مشکل اصلی ما یک قطعه زمین برای دپوی موقت زباله‌هاست که خود شما در جلسه کارگروه پسماند شاهد بودید که اکثر متولیان امر مدیریت زباله شهرستان نیز تاْمین زمین را اولین قدم برای حل معضل زباله عنوان کردند.

اکبر کوهی که نشان داده است انگیزه بالایی برای انجام وظایف محوله و خدمت به مردم شریف ماسال دارد بیان داشت: چند قطعه زمین برای این امر به منابع طبیعی تعرفه کردیم، حتی بنده زمین شخصی خود را که در مجاورت منزل مسکونی خودم بود برای ساماندهی پسماند تعرفه کردم که با مخالفت مواجه شد.

تنها راه مدیریت پسماند در ماسال، صنعتی شدن آن است

بخشدار مرکزی ماسال تاْکید کرد: باید پسماند در همین شهرستان صنعتی شود و هیچ راه دومی وجود ندارد. بایستی کارگروه پسماند شهرستان به صورت کامل و اصولی و یک بار برای همیشه این مشکل را مرتفع کنند.

با توجه به آنچه صاحب نظران و دلسوزان جامعه بر آن اتفاق نظر دارند، رفع معضل پسماند در ماسال و شاندرمن نیازمند وفاق و همدلی و البته اراده‌ای است که بتواند با رفع موانع سد راه، یک بار برای همیشه مشکل سالیان اخبر شهرستان را مرتفع سازد و برای این امر نیاز است در جلسه‌ای که به زودی و با حضور رئیس کل بازرسی استان گیلان، مدیران کل منابع طبیعی و محیط زیست استان در شهرستان ماسال برگزار خواهد شد، بدون تعارف موانع عنوان و مطرح شده و با استفاده از ظرفیت دکتر احمد آقایی در جهت رفع آن موانع مصوبات لازم الاجرایی به تصویب رسد.

| اخبار بیشتر درباره معضل پسماند ماسال و شاندرمن:

جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ماسال برگزار شد

تولید زباله شاندرمن به بیش از ۱۵ تن در روز رسیده است

برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل به ریاست فرماندار ماسال

تفکیک ۲۵ درصدی زباله‌های ماسال

توزیع بسته‌های محیط زیستی در روز انس با طبیعت در ماسال

 

نویسنده : سجاد رستم زاده پیرسرایی | منبع خبر : خبر تالشی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.