امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Tuesday, 17 September , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2774
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اختصاصی, اسلایدر بزرگ, پسماند, شاندرمن, شهرداری شاندرمن, شورای اسلامی شهر شاندرمن, فرمانداری ماسال, ماسال, محیط زیست, ویژه تاریخ انتشار : 08 سپتامبر 2024 - 21:39 | 69 بازدید
اخبار ماسال

جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ماسال برگزار شد

جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ماسال در حالی به ریاست فرماندار این شهرستان و در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد که برخی صحبتهای انتقادی از زبان مسئولین، برای نخستین بار و بی پرده بیان شد.
جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ماسال برگزار شد

به گزارش خبر تالشی؛ صبح امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ماسال با ریاست گیلا‌چالانی فرماندار این شهرستان در حالی برگزار شد که حضور حجم فراوان مسافران و گردشگران و تبعات حاصل از آن در حوزه‌های مختلف از جمله تولید زباله و پسماند محور اصلی اظهارات حاضرین در جلسه بود.

حجم زیادی از زباله‌ها در ماسال و شاندرمن، از روستاها و مسیر ییلاقات وارد شهر می‌شود

غلامرضا گیل‌چالانی فرماندار ماسال در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه قالب زباله‌ها توسط مسافرین به شهر منتقل می‌شود، اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدا در تمامی حوزه های روستایی و شهری شهرستان ضروریست و می بایست تمامی مسافرکاشانه ها، هتل ها و مجتمع های اقامتی در شهرستان توسط دهیاران بعنوان مدیران روستاها، ملزم به مدیریت پسماند شوند.

فرماندار ماسال تاکید کرد:

صاحبان واحدها یا تولیدکنندگان پسماند در خصوص زباله خود تدبیری بیاندیشند و با کمک به دهیاری روستای خود در جمع آوری زباله اقداماتی زیربنایی و اساسی انجام دهند.

تاُکید فرماندار ماسال بر تفکیک زباله از مبداُ

غلامرضا گیل چالائی گفت: عمده تولید زباله در برخی از مسیرهایی است که بیشترین مسافر و گردشگر را داشته است و تولید حجم وسیعی از زباله در مناطق و عرصه های طبیعی، مردم و مسئولین را در زمان پیک ترافیک و افزایش جمعیت شهرستان نگران کرده است. هیچ واحد رستوران، خانه کاشانه و هتلی نمی تواند ادعا کند که زباله ای تولید نمی کند و جمع آوری زباله نیز مستلزم هزینه است فلذا تمامی رستوران ها، خانه کاشانه ها و هتل ها ضمن اختصاص سطل های مجزای زباله خشک و تر و رعایت تفکیک زباله از مبدا، برای جمع آوری آن نیز باید به دهیاران هزینه پرداخت نمایند. تفکیک زباله از مبدا و فرهنگ مدیریت پسماند که اجداد ما و پدران ما نیز به طور محلی این مدیریت را انجام می دانند این فرهنگ مدیریت پسماند را به روز رسانی کرده و ترویج دهیم.

نماینده عالی دولت در ماسال با بیان اینکه مدیریت پسماند در مسیر ییلاقات ( محدوده ای که به شکاری واگذار شده است) بر عهده آقای شکاری است گفت: موضوع دوم در مورد آقای شکاری در ییلاقات است، آقای شکاری یا میتواند یا نمیتواند، قبل از تعطیلات رفتیم و دیدیم که زباله‌ها رها شده بود. خدماتی به این برادر ما ارائه شده است اما تعهداتی که ایشان دارند به درستی انجام نمی‌شود.

فرماندار ماسال افزود: در مسیرهای اولم به ماسال، دیلیک به شیخ‌نشین و مسیر ماسال به طاهرگوراب زباله بسیار زیاد است و چهره شهرستان را مخدوش کرده است، اگر متولی راهداری است اقدام کند و اگر دهیاری مسئول است حتماً ورود کنند.

سید نورالدین فاطمی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماسال با اشاره به انتقاد فرماندار از حجم زباله برخی مسیرها گفت: در راستای اجرای مصوبه پاکسازی خریم محورها، محور گیله سرا به اولم، ماسال تا شالما، شاندرمن به ضیابر و شاندرمن به پونل را با گریدر، لودر و کامیون اقدام به پاکسازی کردیم.

حجم زباله‌های شهر ماسال از ۸ تن در روز به بیش از ۳۲ تن در روز رسیده است

رامین علیزاده شهردار ماسال در ابتدای سخنان خود گفت: چرا نمایندگی دادگستری در جلسه حضور ندارد؟

علیزاده با بیان اینکه میزان زباله شهری ماسال ۸ تن در روز است، بیان داشت: الان ۱۵ روز است روزانه ۳۲ تن زباله جمع‌آوری میکنیم، مگر می‌شود؟!، پرسنل شهرداری در روز ۳ شیفت فعالیت می‌کنند.

شهردار ماسال با اشاره به حجم بسیار زیاد زباله‌ای که از طریق هتل‌داران وارد شهر می‌شود گفت: بهترین راه این است که از هتل‌داران شروع کنیم و قرارداد مدیریت پسماند این عزیزان منعقد شود.

علیزاده افزود: انتقال زباله برای شهرداری ۱ میلیارد و هفتصد میلیون تومان هزینه دارد که ما می‌توانستیم با این هزینه ۳ خیابان را آسفالت کنیم. علیزاده در ادامه خواستار تعیین مکانی برای دپوی نخاله های ساختمانی شد.

شهردار ماسال که یکی از موفقترین شهرداران استان بوده است اظهار داشت: مگر می‌شود یک شهرداری مثل ماسال در سال ۱۲ میلیارد تومان هزینه مدیریت پسماند و زباله کند؟! من با این مبلغ چند پروژه بزرگ را می‌توانستم برای مردم افتتاح کنم.

شهرداری ماسال آبروداری می‌کند، ای کاش ماسال گردشگری نبود و به سمت توسعه صنعتی می‌رفت

علیزاده با گلایه از عدم شفافیت مالی دهیاری ها گفت: چرا شهرداری در سال بودجه و خرج‌کرد خود را شفاف منتشر می‌کند اما بودجه و درآمد روستاهایی مثل تاسکوه شفاف نیست که دست بخشداری هم باز باشد و برای مدیریت پسماند اقدام کند، از این به بعد سراوان هم با ما راه نخواهد آمد، شهرداری ماسال آبروداری کرد.

شهردار ماسال در ادامه بیان داشت: وقتی حجم مسافر در شهرستان اینقدر زیاد است، شورای تامین باید تشکیل جلسه می‌داد، درب سالن ورزشی و حسینیه را خودان باز کردیم، اگر اتفاقی برای یک مسافر رخ می‌داد من و خانواده‌ام باید جواب پس می‌دادیم، این کارها را باید شورای تامین انجام می‌داد نه شهرداری.

ماسال نیازمند نگاه ویژه است

رامین علیزاده با گلایه از کمبودهایی شهرستان در تعطیلات اخیر اظهار کرد: مسئولان استان باید به ماسال نگاه ویژه‌ای داشته باشند، مگر می‌شود ۹۰ هزار گردشگر وارد ماسال شود، اما سهمیه آرد تغییر نکند!! سهمیه بنزین ماسال تغییر نکند؟! ۹۰ درصد اراضی را منابع اعلام می‌کنند، طرح درختکاری اعلام می‌کنند، یعنی چه؟! حداقل یک زمین برای تفکیک زباله در اختیار شهرداری قرار دهید.

باید عوارض پسماند از مسافران اخذ شود

علیزاده با اشاره به هزینه‌های سنگین جمع‌آوری و انتقال زباله به سراوان و کود عالی گفت: حداقل به شهرداری مجوز بدهید از مسافران عوارض بگیرد و آن را هزینه مدیریت پسماند کند. شاندرمن هم با هیمن مشکلات مواجه است.

خطر سگ‌های ولگرد در ماسال و شاندرمن در آغاز سال تحصیلی

محمد باقر شفیعی رئیس شورای اسلامی شهر شاندرمن نسبت سگ‌های ولگرد و عواقب عدم ساماندهی آن پیش از آغاز سال تحصیلی شهدار دادو بیان داشت: تامین غذای سگ‌های ولگرد داخل شهر در حال انجام است، صددرصد در آغاز سال تحصیلی و تردد محصلین با مشکل مواجه خواهیم شد، ما چندین بار با منابع طبیعی مکاتبه کردیم که یک قطعه زمین در اختیار ما قرار دهد تا این معضل را ساماندهی کنیم اما اتفاقی نیافتاد.

داوود شفیع پور رئیس شورای اسلامی شهر ماسال نیز در این جلسه اظهار داشت: مردم ماسال شریف هستند که با وجود انواع مشکلاتی که پیش آمد صبورانه تحمل کردند، باید از مسافرین عوارض گرفته شود، کاری که ماسوله و لاهیجان و جاهای دیگر می‌کنند.

شفیع‌پور با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در ایام تعطیلات اخیر برای شهرستان رخ داد گفت: ما نباید به این صندلی بچسبیم، از همه خواهش می‌کنم برای معضل زباله فکر اساسی کنیم، نسل ما شاید بتواند این مساله را حل کند اما قطعاً نسل بعدی قادر به انجام هیچ کاری نخواهد بود.

علی اسدی ملک‌جهان شهردار شاندرمن نیز در این جلسه با بیان اینکه صحبتهای شهردار ماسال جامع و دقیق و بیان مشکلات ما هم بود اظهار داشت: حجم زباله‌های شهر شاندرمن در ایام تعطیلات بیش از ۳ برابر روزهای عادی است.

شهردار شاندرمن افزود: بزرگترین معضل شهر شاندرمن زباله است، ما ناچار شدیم در ابتدای کار حدود ۱۵۰ تن زباله را جابجا کنیم تا از عوارضی مثل بوی بد و آلودگی محیط زیستی آن جلوگیری کنیم. ما دوست داشتیم مکانی که از روستا فاصله داشته باشد و از حریم شهری هم فاصله داشته باشد در اختیار داشته باشیم تا جهت تفکیک زباله از آن استفاده کنیم و امیدواریم منابع طبیعی با ما همکاری کند.

در رابطه با مشکل زباله در ماسال و شاندرمن بیشتر بخوانید:

تولید زباله شاندرمن به بیش از ۱۵ تن در روز رسیده است

محیط زیست یک میراث مشترک و برای همه ما انسانهاست

حمید سلطان خواه رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت حفظ ونگهداری از محیط زیست گفت: محیط زیست یک میراث مشترک و برای همه ما انسانهاست و هرگونه استفاده بیش از حد و دست اندازی به طبیعت بدون ارزیابی، تهدید و بحران را بدنبال خواهد داشت. ریخت و پاش زباله و سوزاندن آن تهدید جدی برای طبیعت ماست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال با بیان اینکه تا زمانی که صاحب خانه ارزش خانه حفظ نکند نمی توان انتظار داشت دیگران یا شخص دیگر برای خانه ارزش قایل شود اظهار داشت:  ما باید محیط خود را پاک نگه داریم، کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدا داشته باشیم تا وقتی مسافر و گردشگر که برای تفرج و تفریح به شهر و دیارمان می آید اولاَ: کاهش پسماند، ثانیاَ تفکیک پسماند از مبدا و ثالثاِ انتقال پسماند به مکان مناسب داشته باشد.

سلطان خواه افزود: جهت برون رفت از وضعیت موجود سه راهکار ارایه داد تا این چالش پسماند به فرصت تبدیل شود:

۱- اخذ هزینه و عوارض از تولید کنندگان پسماند طبق ماده ۸ قانون مدیریت پسماند توسط مدیران اجرایی پسماند با مدیریت واحد تا لطمه ای به طرح وارد نشود و حرف و حدیثی نداشته باشد و کار بدرستی انجام گیرد.

۲- ارسال پیامک با مضامین استفاده کمتر از ظروف یکبار مصرف/ استفاده از ظروف گیاهی/ کاهش تولید پسماند/ تفکیک پسماند از مبدا/ انتقال پسماند به مکان مناسب/… به مسافر و گردشگری که به شهرستان ما سفر می کند.

۳- ساماندهی دوره گردها و کسانی که به جمع آوری زباله اشتغال دارند و حتی سپردن بخشی از تفکیک پسماند به کارکنان خدمات شهری که یک درآمدی مازاد برای این قشر زحمتکش باشد.

برخی مسئولین محافظه‌کار هستند!

یعقوب مقدمی معاون فرماندار ماسال که بعد از خروج گیل‌چالانی ریاست جلسه را بر عهده گرفته بود در پایان جلسه ضمن تقدیر و تشکر از شهرداران دو شهر ماسال و شاندرمن و روسای اداراتی که نظرات خود را مطرح کردند اظهار داشت: بعضی از مسئولین محافظه کارند، اقدام انقلابی نمی‌کنند و نگران جایگاه خود هستند.

معاون فرماندار ماسال با اشاره به اینکه هیچ شهرستانی حاضر نیست زباله های شهرستان دیگری را قبول کند گفت: ما باید در شهرستان ماسال اقدامات لازم جهت حل معضل زباله انجام دهیم.

نویسنده : سجاد رستم زاده پیرسرایی | منبع خبر : خبر تالشی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.