امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 12 September , 2024
امروز : پنج شنبه, ۲۲ شهریور , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 2550
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اختصاصی, اسلایدر بزرگ, امنیت, پزشکی, تولیدی, جهاد کشاورزی, دامپزشکی, دامداری, شاندرمن, فرمانداری ماسال, کشاورزی, ماسال, محیط زیست, ویژه تاریخ انتشار : 19 آگوست 2024 - 13:56 | 39 بازدید
اخیار ماسال

برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل به ریاست فرماندار ماسال

جلسه شورای پدافند غیرعامل با محوریت تهدیدات زیستی و تداخل دارویی به ریاست غلامرضا گیل‌چالانی فرماندار ماسال در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
برگزاری جلسه شورای پدافند غیرعامل به ریاست فرماندار ماسال

به گزارش خبر تالشی؛ یازدهمین جلسه شورای پدافند غیرعامل با محوریت تهدیدات زیستی و تداخل دارویی به ریاست غلامرضا گیل‌چالانی فرماندار ماسال و با حضور رؤسای برخی ادارات و دکتر براتعلی حذار به عنوان میهمان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار شد.

دکتر حذار ضمن تقدیر و تشکر از فرماندار ماسال، کمتر کسی به مکانیسم کار در زمینه در زمینه دامپزشکی آگاه است، دانپزشکی از دانشهای پایه بوده و نیاز است در رسانه‌ها بازتعریف شود.

این متخصص علوم دامی اظهار داشت:

امکانات دامپزشکی و بحث نظارتی آن در شهرستان ماسال نیاز به توجه بیشتر دارد.

دکتر حذار یکی از دغدغه‌های اصلی خود را ارائه و تجویز دارو بدون نظر دامپزشک عنوان کرد و گفت: طبق پروتکلهای شبکه دامپزشکی کشور، حتی متصدی داروخانه‌های دامپزشکی نیز باید متخصص باشند اما متأسفانه رسم ناپسندی که امروز شاهد آن هستیم، حذف دکتر دامپزشک از حلقه درمان دامی و توزیع دارو بدون نظر دامپزشک متخصص است.

دکتر حذار از عوارض تجویز دارو بدون نظر دامپزشک، عدم توجه به تداخل دارویی را نام برد و گفت: مصرف برخی از داروها با منع مصرف شیر و فرآورده‌های دام همراه است اما این مهم مورد توجه قرار نمی‌گیرد و می‌تواند عوارض خطرناکی برای مصرف کننده شیر و فرآورده دامی به همراه داشته باشد.

فرماندار ماسال با تأیید اظهارات دکتر حذار گفت: این مشکل (تداخل دارویی) را در شبکه بهداشت انسانی و حتی گیاهی هم شاهد هستیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان اظهار داشت:

ماسال و شاندرمن از تولید کنندگان بزرگ شیر در استان است و باید دغدغه متخصصین امر را مد نظر قرار داد.

گیل‌چالانی افزود: از ظرفیت نیروهای داوطلب بسیج و سپاه برای مدیریت بحث دامپزشکی استفاده شود، چه بسا افرادی در این مجموعه تحصیلکرده همین حوزه هستند.

فرماندار ماسال با تأکید بر آموزش و بحث فرهنگی در حوزه دامپزشکی بیان داشت: ظرفیت بسیار خوبی در فضای مجازی شهرستان ماسال وجود دارد که می‌تواند در فرهنگ‌سازی به مدیریت شبکه دامپزشکی کمک کنند.

دکتر زکیانی رئیس شبکه دامپزشکی ماسال با بیان اینکه ما ۳ دامپزشکی در ماسال و ۱ مورد در شاندرمن داریم.

دکتر زکیانی با بیان برخی کمبودهای شبکه دامپزشکی گفت:

اداره دامپزشکی ماسال با ۴ کارمند اداره می‌شود با این وجود در تلاش پیوسته برای مدیریت آن هستیم. شبکه دامپزشکی ماسال از ۱۴ کارمند به ۴ کارمند رسیده است.

رئیس شبکه دامپزشکی ماسال در بخشی از صحبتهای خود گفت: ۲ اقدام مناسبی که اخیراً در کشور صورت گرفت شامل احیای سازمان نظام دامپزشکی و افزایش نظارتها است.

این مقام مسئول افزود: در دو سال اخیر دو پرونده تعزیراتی برای دو داروخانه دامپزشکی در ماسال داشتیم که منتهی به صدور رأی شده است.

دکتر زکیانی گفت: داروهای انگل به دو مدل تقسیم میشوند: داروهای انگل که در صورت حضور متخصص در داروخانه قابل تجویز است و آنتی‌بیوتیک بدون نسخه قابلیت تجویز ندارد.

دکتر قیاسی کارشناس شبکه دامپزشکی نیز با بیان اینکه در یک ماه اخیر ۱۸۱ نسخه به داروخانه‌های شهرستان ارجاع شده است گفت: در دو سال اخیر کمتر از ۱۲ مورد عدم تطابق دارویی در سطح شهرستان داشته ایم.

حمید سلطان‌خواه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال با بیان اینکه پسماندهای دارویی پسماند ویژه به شمار می‌روند گفت: از دوستان می‌خواهیم اینگونه پسماندها با دقت کامل مدیریت شوند.

سلطان‌خواه افزود: ما ۳۲ آب‌بندان در شهرستان داریم که ۲ مورد مورد تهاجم سنبل آبی قرار گرفته بود که با همکاری دهیاری پاکسازی شد.

نویسنده : ادمین | منبع خبر : خبر تالشی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.