امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 21 November , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 1965
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اسلایدر بزرگ, تالش, فرهنگی, ویژه تاریخ انتشار : 06 جولای 2024 - 22:29 |
با حضور یاسر اسلامدوست؛

مراسم طشت گذاری در تالش برگزار شد

همچون سالیان قبل مراسم طشت گذاری در تالش با حضور مسئولان و خیل دوست داران ابا عبدالله الحسین برگزار شد.
مراسم طشت گذاری در تالش برگزار شد

به گزارش خبر تالشی؛ مراسم طشت گذاری در تالش عصر امروز همچون سالیان قبل با حضور مسئولان و مردم ولایتمدار این شهرستان برگزار شد.

روز های پایانی ذی الحجه در تالش مصادف است با برگزاری آئین سنتی طشت گذاری که با اجرای آن، اعلانیه سراسری آغاز ماتم حسینی در شهر رسمیت پیدا می کند و کاروان حزن و اندوه و سوگواری های ایام محرم به راه می افتد و مردم به سوگواره ای سراسری فراخوانده می شوند.

طشت گذاری در تالش از دیرباز مرسوم بوده و به خاطر نزدیکی و مراودات تالشیان با شهرستان های اردبیل و خلخال آیینی مرسوم و رایج است؛ در مناطق غرب گیلان که در همسایگی استان اردبیل هستند و از دیرباز بخشی از اهالی امروزی تالش را ترک زبان ها و کردهای کوچ کرده از خلخال تشکیل می دهند، این آیین سنتی جایگاه ویژه ای در مراسم ماه محرم منطقه برای خود یافته است.

با برگزاری آیین طشت گذاری یا طشت گردانی که به طور معمول در سه روز آخر ذی الحجه برگزار می شود، مراسم رسمی ماه محرم و عزاداری های حسینی هر مسجد آغاز می شود.

در ارتباط با علت و دلیل برگزاری مراسم طشت گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد؛ عده ای اعتقاد بر این دارند که با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می گیرد. برخی مورخان نیز با توجه به مسیر حرکت کاروان حضرت حسین بن علی(ع) از مکه به سمت کربلا می گویند: براساس روایت های تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حر بن یزید ریاحی در منطقه ای به نام زباله، راه را بر کاروان امام بسته و حرکت آن را متوقف ساخته اند و در این محل، سالار شهیدان برغم کمبود آب به کاروانیان خود دستور می دهند که طشت ها توسط آب های موجود در مشک های کاروان پر شود که هم یاران امام حسین(ع) و هم سربازان حر از آن استفاده نمایند و احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

به نظر می رسد این سنت با الهام از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است. بر اساس روایت ها، به دستور امام سوم شیعیان در روز ۲۷ ذی الحجه آب مشک ها را در طشت ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب کرده اند.

برخی می گویند که طشت ها در این آیین، نماد مشک پر آب عباس علمدار و تشنگی اصحاب امام حسین(ع) است و دست هایی که به زیارت و تبرک طشت ها می روند، نماد تجدید بیعت با قیام کربلا و پاسخی بر ندای هل من ناصرا ینصرنی سالار شهیدان است؛ در هر صورت عزاداران محرم، فرارسیدن این ایام را با به جا آوردن آیین سنتی طشت گذاری و یا طشت گردانی آغاز می کنند تا عاشقان کوی محرم، دل خود را در این ایام صیقل داده و روح خود را صفا دهند.

در این ایام اغلب مساجد تالش مراسم طشت گذاری را تجربه می کنند و برای برگزاری آن، همه اهالی از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می کنند.

همه ساله در آستانه محرم، با آماده سازی مسجد، قول و قرار برگزاری مراسم طشت گذاری توسط ریش سفیدان و بزرگان محل و هیات امنا گذاشته می شود؛ وقتی روز طشت گذاری فرا رسید، اهل محل همه در جلوی مسجد جمع می شوند و با اجتماع دسته های زنجیرزنی و سینه زنی، عزاداران و محبان عترت پیامبر(ص)، با نوحه سرایی، نواختن طبل و شیپور و حمل علم های عزاداری در کوچه و خیابان به همراه طشت هایی که اغلب از جنس برنز یا مس ساخته شده سوگواری می کنند.

در این آیین طشت ها به طور معمول بر دوش ریش سفیدان هر محله حمل می شود و آنها، طشت را به مسجد می برند و بعد از عزاداری و گرداندن طشت در مسجد، آن را در جای مخصوص خود قرار می دهند و سپس پر از آب می کنند. از آب این طشت ها، بیشتر حاضران و عزاداران به عنوان تبرک و جهت برآورده شدن حاجاتشان می نوشند.

در مواردی نیز ممکن است طشت ها پیش از آغاز رسمی در خانه ای که صاحب آن نذر کرده، قرار داشته باشد که در این صورت نیز دسته های عزادار به آن خانه مراجعه کرده و پس از انجام عزاداری، طشت ها را برداشته و به طرف مکان برگزاری مراسم می برند؛ بعد از عزاداری، ریش سفیدان و عاشقان حسین(ع) در هر محله طشت ها را بر دوش حمل کرده و وارد مساجد می شوند. حاضران در مسجد به احترام طشت و سالار شهیدان به پا خواسته و در جلو آنها، عزاداران و سینه زنان با شعار الدخیل یا ابوالفضل سینه زنی کرده و اشک ماتم می ریزند.

محل قرار گرفتن طشت در مساجد شهر نیز جایگاهی خاص دارد و سکوهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از ویژگی های معماری مساجد این منطقه محسوب می شود. البته امروزه مراسم طشت گذاری در واقع مراسمی برای اعلان عمومی فرا رسیدن ماه محرم و آغازی بر برنامه های ویژه مساجد است. طشت هایی که روز طشت گذاری در بین دسته های عزاداری مراسم طشت گذاری به حرکت در می آید، به طور معمول در دست های اعضای هیات امنای مساجد و برای دریافت نذورات اهالی گردانده می شود.

از رسم های دیگری که امروزه متداول شده، ادای قربانی در جلوی دسته های عزاداری و یا طشت است. در این آیین افرادی که برای مقاصد خاصی نذری دارند، بعد از برآورده شدن حاجات، گوسفندی را در جلوی دسته عزاداری مراسم طشت گذاری قربانی کرده و گوشت آن را بین فقرا و اهالی محل تقسیم می کنند.

در هر صورت آنچه که ماندگاری این آیین سنتی را همانند دیگر آیین های ماه محرم و عاشورا موجب شده، شور و عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

نویسنده : سيد جلال سيد محمدي و امیر حسین کبیری | منبع خبر : خبر تالشی
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.